Přeskočit na obsah
Domů » Aktuality » REGULACE DOSTUPNOSTI KONOPÍ V ČR

REGULACE DOSTUPNOSTI KONOPÍ V ČR

V příloze je předkládán návrh paragrafového znění zákona o nakládání s konopím. Dle domluvy na K5 měl být připraven návrh k regulaci samopěstování konopí pro vlastní potřebu a dále návrh delegace samopěstování, který bude následně politicky diskutován. Návrh spojuje oba tyto pilíře do jednoho paragrafového znění. Z pohledu národního koordinátora pro protidrogovou politiku Jindřicha Vobořila, však tento návrh není dostatečný a za efektivní k minimalizaci nelegálního trhu s konopím je navrhnován zákon o nakládání s konopím, který obsahuje tři pilíře: samopěstování, delegováné pěstování a regulovaný trh s konopím. Proto je politické reprezentaci předkládán komplexní návrh zákona o nakládání s konopím, který předkládaný návrh rozšiřuje o pilíř regulovaného trhu s konopím. Tím se naplňuje i očekávání některých koaličních partnerů.

ÚVOD

Zkušenost s užíváním konopí má v ČR téměř třetina dospělé populace a aktuálně jej užívá zhruba desetina dospělých osob. Většině uživatelů nezpůsobuje užívání konopí zdravotní nebo sociální problémy a nemají ani potíže s kontrolou jeho užívání. Společenské dopady užívání konopí jsou minimální (např. úmrtí spojená s užíváním konopí lze v ČR ročně odhadnout max. na několik desítek, zatímco úmrtí souvisejících s tabákem je 15-20 tis. ročně a s alkoholem 6 až 8 tis. ročně). Současná prohibice konopí je založena na snaze o nedosažitelný cíl – svět bez drog a není jediným ani nejlepším možným způsobem regulace konopí. Prohibice nedokáže účinně kontrolovat rizika spojená s nemedicínským užíváním konopí, přináší rizika spojená s neověřenou kvalitou látky na černém trhu a nedostatečně omezuje dostupnost nezletilým a její vymáhání.

Předkládaný návrh legislativního rámce pro legální nakládání s konopím v podobě zodpovědné a přísné regulace může naopak snížit jak zdravotní a sociální rizika, tak omezit nelegální trh a výdaje na prosazování práva, přičemž vytvoří legální nabídku s příspěvky pro HDP a veřejné rozpočty. Hlavní principy návrhu (respekt k lidským právům, ochrana mladistvých, regulace látek podle míry jejich rizikovosti) vychází ze schválených strategických dokumentů ČR v oblasti závislostí a z programového prohlášení vlády.

CÍLE NÁVRHU:

● regulovaná, přísně omezená dostupnost látky o ověřené kvalitě pro dospělé občany
● dekriminalizace společensky minimálně škodlivého jednání a snížení počtu osob stíhaných a vězněných za trestné činy související s konopím
● redukce černého trhu s konopím, který je spojen se zdravotními riziky (látky neznámého a nebezpečného složení), bezpečnostními riziky (trestná činnost, organizovaný zločin, podpora mezinárodního terorismu a totalitních režimů) a ekonomickými riziky (nelegální ekonomika, korupce, praní špinavých peněz)
● uvolnění finančních a personálních kapacit vynakládaných na potírání kriminality související s konopím, snížení počtu osob ve výkonu vazby a ve výkonu trestuodnětí svobody v souvislosti s konopím
● snížení zdravotních rizik vyplývajících z užívání konopí a účinnější prevence a řešení problémů spojených s užíváním konopí, ochrana dětí a mladistvých
● možné ekonomické benefity vyplývající z existence regulované nabídky konopí včetně nových legálních ekonomických příležitostí, zaměstnanosti a fiskálního přínosu do veřejných rozpočtů

NÁVRH OBECNĚ

Návrh regulovaného nakládání s konopím lze rozdělit do několika „kapitol“. Konkrétně se jedná o dekriminalizaci přechovávání malého množství konopí pro vlastní potřebu, pěstování rostlin konopí pro vlastní potřebu, sdílené pěstování (konopné spolky) a konopné provozovny.


Nástrojem státní kontroly vydávaného množství konopí a dohledu nad činností fyzických i právnických osob nakládajících s konopím je v zahraničí velmi osvědčený tzv. Seed-to-Sale systém (v návrhu „Informační systém“) sledující konopí od pěstování po jeho výdej. Systém je vysoce anonymizovaný, kompletní přístup k údajům má pouze správce systému. Do systému se registrují fyzické osoby (samopěstitelé a uživatelé konopí) a aktivně do něj hlásí právnické i fyzické podnikající osoby oprávněné nakládat s konopím (pěstující konopí či vydávající konopí). Fyzické osoby zapsané do systému jsou držitelkami průkazu vydávaného primárně v elektronické podobě (jehož součástí je QR nebo podobný kód, v návrhu „jedinečný identifikátor“), kterým prokazují své oprávnění nakládat
s konopím.

Fyzické osoby oprávněné nakládat s konopím návrh rozděluje do tří skupin: skupina I – pěstování pro vlastní potřebu, skupina II – registrovaní členové konopných spolků, skupina III – uživatelé získávající konopí ve specializovaných provozovnách. Každý se tedy musí rozhodnout, zda si přeje získávat konopí vlastním pěstováním, sdíleným pěstováním v konopném spolku nebo ve specializované provozovně. V každém okamžiku lze mít pouze jednu skupinu průkazu, aby bylo možné kontrolovat, denní a měsíční maximální výdej konopí. Průkaz mohou získat pouze fyzické osoby starší osmnácti let. Průkaz vydává Úřad vlády na základě žádosti. Za podání žádosti se platí poplatek 2000 korun, stejný poplatek se platí ročně za udržení průkazu v platnosti. Poplatky jsou příjmem státního rozpočtu. Nedílnou součástí návrhu jsou také opatření související se snižováním škod a prevencí vzniku závislostí. V této oblasti hrají důležitou roli konopné spolky, které mají, mimo jiné, povinnost vzdělávat své členy a v odůvodněných případech je vyzvat k podrobení se odborné adiktologické péči.

Co se týče regulované nabídky, zákon definuje přísné podmínky pro to, kde se mohou či nemohou nacházet provozovny, ve kterých dochází k nakládání a výdeji konopím. Platí přísný zákaz reklamy a sponzoringu spojeného s konopím. Výdej je možný pouze ve specializovaných provozovnách, kde platí zákaz vstupu mladistvých. Vydávané konopí musí být baleno do obalů, které chrání konopí před znehodnocením, a na obalu musí být uvedeny informace o hmotnosti, obsahu THC, maximální denní dávce a zdravotní varování.

Návrh uvádí jako hlavní kontrolní orgán Úřad vlády z důvodu jeho působnosti v oblasti protidrogové politiky. Nicméně jako vhodné alternativní řešení se jeví převzetí agendy malou státní agenturou. Náklady na provoz agentury by byly více než vyváženy výnosy z existence trhu s konopím a psychomodulačními látkami.

DEKRIMINALIZACE PŘECHOVÁVÁNÍ MALÉHO MNOŽSTVÍ KONOPÍ PRO VLASTNÍ POTŘEBU

Navrhuje se dekriminalizovat přechovávání až 10 gramů konopí pro vlastní potřebu. Vzhledem k tomu, že se konopí může nacházet a lidé jej mohou užívat v různých formách, je používáno sousloví „sušina konopí, látka konopí extrakt a tinktura nebo jiná forma zpracované rostliny konopí v souhrnu odpovídající nejvýše 10 gramům sušiny konopí s obsahem 10 % látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů“. Jedná se tedy o jakoukoli formu konopí, která odpovídá v souhrnu 10 gramům sušiny konopí s obsahem 10 % THC. Jedná se o potenci konopí, která je již v českém právním řádu etablovaná – pracuje s ní například stanovisko Nejvyššího soudu při specifikaci „množství většího než malého“. Toto sousloví je následně užíváno k vyjádření množství konopí napříč celým návrhem. Dekriminalizace přechovávání konopí v tomto rozsahu se vztahuje na všechny dospělé osoby.

OPRÁVNĚNÍ FYZICKÝCH OSOB K NAKLÁDÁNÍ S KONOPÍM

Fyzické osoby, které budou registrovány v Informačním systému, budou oprávněny nakládat s konopím pro vlastní potřebu ve větším rozsahu. To se dělí do tří skupin: skupina I – pěstování pro vlastní potřebu, skupina II – registrovaní členové konopných spolků, skupina III – zákazníci specializovaných provozoven. Každý se tedy musí rozhodnout, zda si přeje získávat konopí vlastním pěstováním, z konopného spolku nebo ze specializované provozovny. V každém okamžiku lze patřit pouze do jedné z těchto tří skupin, aby bylo možné kontrolovat denní a měsíční maximální výdej konopí.

Průkaz opravňující k nakládání s konopím mohou získat pouze fyzické osoby starší osmnácti let. Průkaz vydává Úřad vlády na základě žádosti. Za podání žádosti se platí poplatek, stejný poplatek se platí ročně za udržení platnosti průkazu. Poplatky jsou příjmem státního rozpočtu.

OPRÁVNĚNÉ PŘECHOVÁVÁNÍ KONOPÍ

Držitelé průkazů mají oprávnění přechovávat na veřejnosti až 30 gramů konopí. Registrovaní členové konopných spolků a zákazníci specializovaných provozoven (držitelé průkazu skupin II a III) mohou dále ve svém obydlí přechovávat až 180 gramů konopí. Tato množství reflektují potřeby držitelů průkazů, kteří nakládají s konopím v rámci zákona – typicky se může jednat o získání konopí v konopném spolku a jeho následné přechovávání za účelem postupné konzumace. Množství 180 gramů za měsíc vychází z již v současnosti platné vyhlášky stanovující stejný měsíční limit pro výdej léčebného konopí pacientům. V případě osob pěstujících rostliny konopí pro vlastní potřebu (držitelé průkazu skupiny I) se limit pro množství konopí přechovávaného ve svém obydlí zvyšuje na 1500 gramů, a to z důvodu předcházení trestního postihu pěstitelů po sklizení materiálu z povolené pěstební plochy.

OPRÁVNĚNÉ PĚSTOVÁNÍ ROSTLIN KONOPÍ PRO VLASTNÍ POTŘEBU

K pěstování rostlin konopí pro vlastní potřebu je potřeba získat průkaz skupiny I. Držitel průkazu skupiny I je oprávněn pro vlastní potřebu pěstovat rostliny konopí na pěstební ploše o maximální výměře 3 metry čtvereční. Vzhledem k tomu, že způsob kultivace může způsobit rozdíly ve výnosu z jedné rostliny v rozmezí stovek procent, stanovení limitu prostřednictvím počtu rostlin konopí se nejeví jako zcela vhodné. Navrhuje se tedy přiléhavější stanovení limitu prostřednictvím pěstební (zelené) plochy, na které lze rostliny konopí pěstovat.

Pěstitel rostlin pro vlastní potřebu má povinnost zabezpečit pěstované konopí před přístupem dětí a třetích osob a zajistit, aby svým pěstováním neobtěžoval své okolí.

OPRÁVNĚNÉ PĚSTOVÁNÍ ROSTLIN KONOPÍ PRO VLASTNÍ POTŘEBU V KONOPNÝCH SPOLCÍCH

Vzhledem k tomu, že ne všichni uživatelé konopí mají prostory či možnosti pěstovat si rostliny konopí sami (senioři, osoby žijící v bytě s dětmi, osoby bez potřebných dovedností), mohou toto své právo vykonávat v rámci sdíleného pěstování v rámci konopného spolku. Držitel průkazu skupiny II se může registrovat nejvýše u jednoho konopného spolku. Konopný spolek pro vlastní potřebu svých členů pěstování konopí zajistí a pouze členům spolku může být vypěstované konopí vydáno. Pro nakládání s konopím v rámci konopného spolku jsou stanovena přísná pravidla.

Konopné spolky mají povinnost vyvíjet činnosti spojené se snižováním rizik souvisejících s užíváním konopí, spočívající zejména ve vzdělávání svých registrovaných členů v oblasti rizik spojených s užíváním konopí, poskytováním informačních materiálů a pomůcek, případně mohou dotyčného vyzvat, aby se dostavil k lékaři nebo adiktologovi a podrobil se orientační diagnostice a krátké intervenci.

OPRÁVNĚNÉ ZÍSKÁVÁNÍ KONOPÍ PRO VLASTNÍ POTŘEBU VE SPECIALIZOVANÝCH PROVOZOVNÁCH

Specializované provozovny mohou vydávat konopí pouze držitelům průkazu skupiny III. Do specializovaných provozoven, mají zakázán vstup osoby mladší osmnácti let (tento zákaz se nevztahuje na lékárny). Specializované provozovny, stejně jako provozovny konopných spolků, se nesmí nacházet v blízkosti škol nebo ve zdravotnických zařízeních a nesmí umožnit nahlížení zvenčí.

POVOLENÍ K NAKLÁDÁNÍ S KONOPÍM

Povolení subjektům, které se podílejí na zajištění legální nabídky konopí, vydává na základě žádosti Úřad vlády. O povolení k nakládání s konopím může požádat konopný spolek nebo podnikající právnická nebo fyzická osoba. Za podání žádosti se platí poplatek, stejný poplatek se platí ročně za udržení povolení v platnosti. Návrh rozlišuje různé typy nakládání s konopím (od pěstování po výdej). Výše poplatků se odvíjí od typu nakládání. Konopné spolky dále platí roční poplatek za každého svého registrovaného člena. Poplatky jsou příjmem státního rozpočtu.

INFORMAČNÍ SYSTÉM

Informační systém zajišťuje fungování navrhovaného systému nakládání s konopím. Zapisují se do něj údaje o každém výdeji konopí tak, aby nedocházelo k překračování denních a měsíčních limitů pro jednotlivé osoby. Systém dále obsahuje mimo jiné údaje o skupinách průkazu, aby bylo možné zkontrolovat, zda dotyčná osoba například pěstuje rostliny konopí nebo přebírá vydané konopí v mezích zákona. Správním a kontrolním orgánům a Policii ČR systém poskytuje relevantní informace pro účely efektivního vymáhání práva.

Systém je navržen tak, aby jej mohla spravovat správcovská firma, které dodá systém jako již hotový a funkční produkt. Náklady na provoz systému se odhadují na 2 – 3,6 milionu korun ročně, tedy částku představující pouhý zlomek očekávaného příjmu státního rozpočtu z navrhovaných poplatků. Další výhodou navrhovaného řešení je zcela minimální administrativní zátěž pro orgány státní správy v této oblasti.

KONTROLA, PŘESTUPKY A TRESTNÉ ČINY

Hlavním správním úřadem v oblasti nakládání s konopím se navrhuje nově vzniklá agentura, případně Úřad vlády. Policie České republiky. V případě přestupku spočívajícího v porušení zákonných povinností hrozí fyzickým osobám pokuta v maximální výši 100 tisíc korun, právnickým a podnikajícím fyzickým osobám poté pokuta až 10 milionů korun. Odpovídající způsobem je upraven také trestní zákoník.

OBCE

Pro usměrnění nabídky a užívání konopí na obecní úrovni budou obce oprávněny vydat obecní vyhlášku a tuto oblast doregulovat. Podobně jako v případě tabáku a alkoholu se navrhuje umožnit obcím zakázat užívání konopí prostřednictvím obecně závazné vyhlášky v blízkosti škol a na akcích přístupných nezletilým. Obec má také pravomoc dočasně uzavřít specializovanou provozovnu nebo provozovnu konopného spolku, která se nachází na některém z míst zakázaných zákonem (v blízkosti škol, ve zdravotnických zařízeních atd.).